Op het gebied van SEO zijn er diverse toonaangevende Nederlandstalige blogs maar veel Nederlandse SEO boeken zijn er helaas niet te vinden. Wij zochten de 4 beste Nederlandse SEO boeken voor je uit. Lazen de boeken voor je om te kijken of het zinvol is om deze aan te schaffen (of een keer te lenen).
Inhoudsopgave
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization of in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. SEO is een verzameling technieken die je gebruikt om een webpagina hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine te laten komen. In Nederland is er eigenlijk maar één zoekmachine die er toe doet en dat is Google. Met SEO zorg je er dus eigenlijk voor dat je website hoger in Google komt.
Waarom is SEO belangrijk?
SEO is belangrijk om klanten via het internet te krijgen. Doordat je hoog in de zoekresultaten staat, zullen er meer gebruikers van de zoekmachine op jouw website komen en dit kan er voor zorgen dat de bezoekers uiteindelijk omgezet worden in klanten. SEO kan er dus voor zorgen dat je meer geld verdient met behulp van je website.
Wat zijn de voordelen van SEO?
SEO heet gratis te zijn omdat je niet voor je positie in Google hoeft te betalen zoals bij adverteren op Google. Daarnaast kun je met het bijhouden van je website je posities goed behouden waardoor SEO een duurzame strategie is. Je hoeft niet voor een klik te betalen zoals bij adverteren op Google. Het zorgt er voor dat je online beter zichtbaar wordt.
Wat zijn de nadelen van SEO?
Het heeft tijd nodig voordat je goed gevonden wordt. Daarbij zijn er richtlijnen die Google hanteert maar deze zijn niet altijd even duidelijk en worden niet altijd even goed toegepast waardoor het zo maar kan dat je website lager in Google komt te staan na een aanpassing van het Google algoritme.
De 4 beste Nederlandse SEO boeken
Zoals gezegd zijn er niet heel veel (goede) Nederlandstalige SEO boeken. De 4 boeken die wij gevonden hebben springen er wat ons betreft uit en wij raden je aan om deze boeken te lezen als je meer over SEO wil weten.
Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach
Het boek doelgerichte SEO is het eerste fysieke boek van Tonny Loorbach, een bekende internet ondernemer. Tonny is vooral bekend als mede-eigenaar van o.a. de IMU, Huddle en het Phoenix website systeem. Hij is al jaren actief in het online marketing wereldje en wordt ook regelmatig voor seminars als spreker gevraagd. Met dit boek legt Tonny de basis van SEO uit en zoomt hij in op zijn aanpak.
Dit boek is zeker voor beginners een goed begin om kennis met SEO te maken. Houd er wel rekening mee dat Tonny zijn manier vertelt en dat er wat aspecten van SEO onderbelicht blijven. Dit geldt bijvoorbeeld voor linkbuilding. Het vertelt de strategie die hij succesvol toegepast heeft en nog steeds toepast voor zijn website en de websites van zijn klanten.
Schrijven voor SEO in 60 minuten
Rutger Steenbergen is een vrij bekende SEO schrijver en SEO trainer. Ook levert hij regelmatig een bijdrage aan de website frankwatching.com, een grote Nederlandse marketing website.
Het boek Schrijven voor SEO in 60 minuten richt zich op het schrijven van goede SEO teksten. Je leert hoe je de juiste zoekwoorden vindt, hoe je deze verwerkt en om een goed artikel of pagina te schrijven.
Dit boekje is zeer geschikt voor mensen die bloggen of aan affiliate marketing doen en niet veel met de techniek te maken hebben. Een ander voordeel is dat het boekje niet al te dik is waardoor het lekker wegleest en je het ook als naslagwerk kan gebruiken.
SEO voor Webprofessionals
Onderzoeker en leraar Alain Sadon geeft met zijn bedrijf SEOGuru les in SEO. Hij pakt eigenlijk alle aspecten van SEO aan, van de techniek tot het schrijven van tekst en ook voor verschillende beroepen.
Het boek SEO voor Webprofessionals is een boek met 252 pagina’s en gaat diep op de materie in. Dit boek is veel technischer dan de eerste 2 boeken maar uitstekend voor iemand die diepgaande SEO kennis wil vergaren en meer wil weten over de precieze werking van een zoekmachine.
De online marketing tornado
Tenslotte het boek De online marketing tornado. Dit boek is geschreven door Tonny Loorbach en zijn compagnon Martijn van Tongeren. Het Boeke behelst meer dan alleen SEO maar behandelt eigenlijk het hele spectrum van online marketing. Het is een dikke pil van 350 bladzijden maar heel lezenswaardig!
Het SEO gedeelte is zo’n 70 pagina’s van het boek. Hier leer je veel van de principes van Tonny en Martijn welke ook al in het boek Doelgerichte SEO beschreven zijn. Alleen is de informatie op punten vernieuwd.
Het boek De online marketing tornado is vooral voor beginners met SEO en online marketing een aanrader maar houdt er ook rekening mee dat het deels geschreven is om de producten van Tonny en Martijn te promoten.
Samenvatting beste Nederlandse SEO boeken
Zoals je hebt kunnen lezen zijn er niet heel veel Nederlandstalige SEO boeken op de markt. De boeken die er zijn, zijn zeker te moeite waard om een keer te lezen en om de informatie te gebruiken om je eigen website hoger in Google te krijgen.
Het grote nadeel van een fysiek boek is dat de informatie binnen een paar jaar (deels) verouderd is. Dit komt omdat de ontwikkeling op het internet erg snel gaat.
Maar vergeet niet dat de basis van SEO in alle jaren niet veranderd is. Het is Google’s missie om de gebruikers van de zoekmachine de beste match op een zoekopdracht te geven.