Eigen dropshipping business starten

Dropshipping is een populair model om online geld te verdienen en zodoende vrij te zijn wanneer en waar je werkt. Je kan met een laag budget beginnen en de doorlopende kosten zijn ook niet erg hoog. Het enige wat je echt nodig hebt is goede kennis van online marketing.

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een model waarbij je een webshop start en daarin producten verkoopt. De producten heb je niet zelf maar worden door de leverancier geleverd. Jij als webshop eigenaar zorgt voor de marketing en de verkoop, de leverancier handelt de levering en de klantenservice (retouren, vragen en klachten) af.

Dit is de redenen waarom veel mensen voor dropshipping kiezen:

  • Je hebt weinig kapitaal nodig om te starten
  • De doorlopende kosten zijn laag
  • Je hebt geen voorraad nodig
  • Je kan uit veel verschillende producten kiezen
  • Je hoeft de klantenservice niet te doen
  • Je kan werken waar en wanneer je wil
  • Het is schaalbaar, de verdiensten kunnen erg hoog zijn

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan dropshipping:

  • Er is veel concurrentie
  • Je hebt geen invloed op de levertijd van de producten en op de klantenservice
  • Het is moeilijk om meerwaarde aan de klant te leveren

Wat heb je nodig om een dropshipping business te starten?

Heel veel heb je niet nodig maar een paar dingen zijn nodig:

  • Product(-en) om te verkopen
  • Een leverancier voor de producten
  • Een platform waar je de producten verkoopt
  • Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel

succes

7 tips om een succesvolle dropshipping business op te zetten

Het dropship model is eenvoudig. Toch zijn er wel een paar aandachtspunten om een succesvolle dropship webshop te maken.

1. Kies een niche

Een niche is een klein gedeelte van een grotere markt. Denk bijvoorbeeld aan bergschoenen als niche van de schoenen markt. Je kan de niche nog kleiner maken, denk aan heren bergschoenen of een bepaald merk bergschoenen. De ideale niche is klein zodat er niet al te veel concurrentie is maar groot genoeg zodat je er geld mee kan verdienen. Het voordeel van een niche is dat je marketing hier beter op kan richten omdat het specifiek is.

Het vinden van een goede niche is het eerste wat je moet doen als je dropship business wil starten. Een veelgemaakte denkfout is dat men denkt dat je met elke niche succesvol en winstgevend kan worden. Dit is niet waar. Kijk altijd wie er al in de niche actief is. Als er al grote merken actief zijn en de markt domineren, dan zal het lastig worden om daar tussen te komen. Het kiezen van de juiste niche is daarom een zeer belangrijk proces dat zorgvuldig uitgevoerd moet worden!

Hoe vind je een goede niche?

Er zijn een paar punten waar je op kan letten om een goede niche te vinden:

  • Begin met je eigen interesse en passie en zoek daar een niche voor.
  • Kijk naar je eigen problemen of naar problemen van mensen in je omgeving. Grote kans is dat meer mensen dit probleem hebben.
  • Kijk naar de concurrentie. Zijn er veel grote spelers in de niche actief? Denk je dat je hen kan verslaan of is het onbegonnen werk?
  • Kies een niche waar geld in te verdienen is. Een niche vinden is niet moeilijk, een winstgevende niche kost meer moeite. Bij een winstgevende niche moeten voldoende kopers zijn en moet er voldoende marge op de producten zitten/
  • Kies een makkelijk product. Als je bijvoorbeeld heel technische producten kies, is de kans op retouren groot. Ook het formaat is belangrijk. Kies liever voor een product dat makkelijk te verzenden is.
  • Kies voor producten die het hele jaar te verkopen zijn. Als je zomerkleding of wintersport producten verkoopt, kan je dit maar een gedeelte van het jaar doen.
  • Kies een prijs range tussen de 15 en 200 Euro. Dit zijn producten die makkelijk in hoge volumes verkocht kunnen worden.

Populaire markten om in te dropshippen zijn:

  • Fitness
  • Mode
  • Juwelen/ horloges
  • Beauty producten
  • Portemonnaies
  • Rugtassen

Je kan er achter komen of er vraag naar een product is door zoekwoorden onderzoek te doen. Met Google Trends kun je zien wat de zoektrend is. Of deze stijgt of daalt. Met Ubersuggest Keyword Tool kun je het zoekvolume van producten achterhalen.

Een niche kan je ook vinden door naar een grote webshop te gaan en daar naar de categorieën te kijken.

leverancier zoeken

2. Zoek een dropshipping leverancier

Als je een niche gekozen hebt, dan komt de volgende stap en dat is het vinden van een leverancier die jouw producten op basis van dropshipping kan leveren. Dit is een belangrijk proces want je wil een betrouwbare leverancier vinden.

Aandachtspunten om een dropship leverancier te vinden:

  • Kies een leverancier die ervaring heeft met dropshipping. De leverancier moet het model begrijpen en er ervaring mee hebben. Niets is vervelender als jouw webshop goed draait maar de leverancier komt zijn afspraken niet na of handelt deze slecht af.
  • Let op de vergoeding die de leverancier vraagt voor zijn diensten. Deze mogen niet hoog zijn anders houd jij geen marge meer over.
  • Kies de levering die bij jou past en communiceer dit. Je kan een leverancier in China kiezen maar communiceer dan duidelijk wat de levertijd is. Met een product uit China kan het zomaar 10-15 dagen duren voordat het hier in Nederland is. Communiceer dit duidelijk op je webshop zodat klanten de juiste verwachting hebben.
  • Let op de kwaliteit van de producten, deze moet goed zijn.
  • Kies een leverancier die goede beschrijvingen en goede kwaliteit product foto’s heeft. De presentatie op je webshop moet goed zijn!

Hoe vind je een dropshipping leverancier?

Er zijn 2 manieren om een dropshipping leverancier te vinden:

Door gebruik te maken van bestaande directories waar lijsten met dropshipping leveranciers staan. Denk hierbij voor buitenlandse dropshipping leveranciers aan sites als:

En uit Nederland/ Europa:

Een andere optie is om zelf op zoek te gaan via Google.

contract opstellen

3. Maak goede afspraken met je leverancier

Heb je eenmaal een leverancier voor je producten gevonden, dan is het belangrijk om goede afspraken te maken. Zorg dat het duidelijk is wat de leverancier wel en wat deze niet doet. Dit voorkomt teleurstellingen bij jou, de leverancier en vooral bij jouw klanten. Te veel samenwerkingen lopen fout door het ontbreken van duidelijk afspraken.

concurrentie onderzoek

4. Doe concurrentie onderzoek

Concurrentie is een goed teken, dit betekent dat er vraag naar het product is. Maar het is wel belangrijk om te kijken welke concurrentie er in jouw niche actief is. Vooral als er een grote speler met veel budget actief is wordt het moeilijker om zelf ook een succesvolle business op te starten.

Het beste scenario is om een niche te vinden waar geen grote concurrenten actief zijn zodat jij er met jouw business tussen kunt komen. Daarnaast zul je moeten kijken hoe jij je kan onderscheiden. Bijvoorbeeld door snelle levering of door de hoogste posities in Google te krijgen.

webshop platform

5. Kies het juiste platform voor je webshop

Een dropshipping business heeft een platform nodig. Begin altijd met het kiezen van een domeinnaam. Een domein is bij voorkeur kort en beschrijvend bijvoorbeeld wintersportwebwinkel.nl. Je krijgt meteen een idee wat je in de webwinkel kan verwachten.

Een domeinnaam voor € 1,- Klik hier!

Naast een domeinnaam moet je een webshop hebben. Je kunt kiezen voor een bestaand platform zoals Shopify of je kan zelf een webshop (laten) maken met WordPress of Magento.

Beide opties hebben voor- en nadelen.

Een webshop met een bestaand platform maken

Voordelen:

  • Kant en klare oplossing, vullen en je kan meteen beginnen met verkopen
  • Bewezen techniek welke continue verbeterd wordt
  • Je hebt geen omkijken naar het onderhoud

Nadelen:

  • Abonnementsvorm, je betaalt elke maand een bedrag
  • Als het niet bevalt, is het lastig om over te stappen
  • Vaak zit je aan een bepaald stramien vast waardoor je het niet (helemaal) naar eigen wens kan inrichten

Zelf een webshop maken met WordPress of Magento

Voordelen:

  • Je bent vrij in de vormgeving van de webshop
  • Er zijn veel aanbieders die je kunnen helpen zodat je niet aan één partner vastzit
  • Je hebt buiten de hosting geen abonnementskosten

Nadelen:

  • Als je zelf geen technische kennis hebt moet je een betrouwbare partner vinden
  • Ontwikkeling kan lang duren
  • Je blijft constant bezig met het doorontwikkelen van je webshop

online marketing

6. Bepaal je marketing strategie

Als je webshop online staat, is het tijd om klanten te krijgen. Hiervoor zul je eerst bezoekers op je webshop moeten krijgen en dus marketing moeten uitvoeren. Online zijn er veel verschillende mogelijkheden om marketing te doen:

Bezoekers krijgen met SEO

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie en het betekent dat je met pagina’s met een zoekwoord zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google wil komen. Hoge posities op interessante zoekwoorden betekent dat je veel bezoekers kun krijgen en uiteindelijk klanten.

Adverteren op Google

Naast SEO kun je ook op Google adverteren met Google Ads (voorheen Google AdWords). Met dit advertentie model betaal je voor een klik of voor vertoningen. Je kan in de zoekmachine zelf adverteren maar ook op partner websites van Google

Adverteren op social media

Ook op social media kun je adverteren. Niet alle producten zijn hier geschikt voor. Bovendien is adverteren op social media minder effectief als adverteren op Google. Daarentegen is het wel goedkoper dan adverteren op Google en kun je je doelgroep beter segmenteren.

Klanten krijgen met influencer marketing

Een andere vorm van online marketing is influencer marketing. Hiervoor moet je zelf een grote aanhang hebben of iemand inschakelen die al influencer is. Via gesponsorde content op Instagram, Facebook of YouTube kun je dan je producten onder de aandacht van jouw doelgroep brengen.

Duizelt het al? Je kan ook een dropshipping training volgen. Klik hier voor meer informatie.

7. Monitor en stel bij

Het werk aan een dropshipping webshop stop nooit. Belangrijk is om je bezoekers en je webshop te monitoren zodat je weet of er verbeteringen mogelijk zijn.

Google heeft 2 handige gratis tools waar je sowieso gebruik van moet maken:

  • Google Analytics; voor het monitoren van de bezoekers
  • Google Search Console; voor het monitoren van de “gezondheid” van je webshop

Met deze 2 tools krijg je inzicht in de status van je business en kun je zonodig bijsturen.

Eigen dropshipping business starten?

Zoals je kan lezen is het starten van een dropshipping business interessant als je veel wil verdienen en locatie onafhankelijk wil werken. Het opzetten kost wel wat moeite maar als het eenmaal staat, dan kun je er van genieten.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je dropshipping business? Volg dan een training zodat je ondersteuning krijgt en snel kunt starten.

Mocht een dropshipping business je niet helemaal aantrekken dan kun je ook op andere manieren online geld verdienen. Denk aan affiliate marketing of geld verdienen met bol.com.