Wat doet een Social Media Marketing Bureau?

Een SMMB of voluit een Social Media Management Bureau is een bureau dat de online aanwezigheid van social media platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter voor klanten beheert. Dit doet het bureau door het creëren, publiceren en analyseren van content die op de social media kanalen geplaatst worden. Daarbij onderhoudt een Social Media Management Bureau ook de interactie met gebruikers.

Waarom social media inzetten?

Social media heeft een groot bereik bij diverse doelgroepen en zo kun je makkelijk jouw doelgroep bereiken. Het principe van social media is niet heel erg ingewikkeld. Post waardevolle content voor je doelgroep en zo begin je met het opbouwen van een trouwe schare volgers.

De voordelen van social media

  • Kosten – het is gratis om lid te worden van een social media platform. Het plaatsen van content is ook gratis. Zelfs als je wil adverteren is dit relatief goedkoop (vergeleken met bijvoorbeeld Google Ads)
  • Bereik – social media platforms hebben een groot bereik. Of je nu mensen in je directe omgeving, in je eigen land of over de hele wereld wil bereiken. Het kan allemaal met social media. Met adverteren kun je hele specifieke doelgroepen bereiken.
  • Advertentie mogelijkheden – je kan een hele grote groep mensen bereiken met adverteren op social media. Daarbij kun je je doelgroep heel goed specificeren op demografische en psychologische kenmerken.

social media delen

Waarom een Social Media Management Bureau inhuren?

Alhoewel iedereen wel een social media account kan aanmaken en content er op kan posten, is succes met social media niet vanzelfsprekend. Voor veel bedrijven is social media niet hun core business en ontbreekt de expertise en/ of tijd om zich daar mee bezig te houden.

En daar is waar een Social Media Management Bureau je mee kan helpen. Zij hebben expertise in huis om goede content die interactie en engagement genereert te maken. Je zal daarom sneller resultaat boeken.

Werkzaamheden die een Social Media Management Bureau uitvoert

Er zijn verschillende taken die uitgevoerd kunnen worden:

  • Het ontwikkelen van een social media strategie – met een strategie wordt bepaald welke social media platform ingezet gaat worden, wat de doelen zijn en wat voor content er gecreëerd gaat worden.
  • Content planning – op social media is het consistent posten cruciaal voor succes. Dit wordt gewaarborgd door een content kalender te maken waarin staat wanneer welke content geplaatst wordt.
  • Content maken en publiceren – naast het plannen moet de content ook daadwerkelijk gemaakt en gepubliceerd worden. Per platform en per klant zullen er verschillende soorten content gemaakt worden. Van tekst, afbeeldingen, video’s, polls tot audio.
  • Contact met de volgers onderhouden – volgers reageren op content. Het is de taak van het Social Media Management Bureau om daar op in te springen waar nodig. Ook om er voor te zorgen dat de conversatie netjes blijft.
  • Adverteren – het opzetten, instellen en optimaliseren van advertenties op de verschillende social media platforms.
  • Bereik laten groeien – er voor zorgen dat er meer volgers komen.
  • Rapporteren – aan de klant de vorderingen rapporteren, advies geven en bijsturen van de campagne.

social media management bureau

Welke social media platforms kunnen gebruikt worden?

Facebook
Verreweg het grootste platform met meer dan xx miljoen gebruikers. Elke leeftijdscategorie is aanwezig alhoewel jongeren er vanaf gaan.

Instagram
Is ook van Facebook en heeft een groot bereik. Hier zitten de meeste influencers op. De doelgroep is iet jonger. Als je op Facebook adverteert kun je ook meteen op Instagram adverteren, dit gaat uit één account.

Twitter
Was ooit erg populair maar heeft het de laatste jaren zwaar gehad. Begint weer een beetje op te krabbelen. Het is wat beperkter en wordt niet echt gebruikt door Social Media Management Bureau’s.

LinkedIn
Is een platform voor de zakelijke markt. Er zitten voornamelijk mensen op die werken. Adverteren is niet heel populair in Nederland. Wel kun je zakelijk hier veel mensen bereiken.

YouTube
Voor video’s. YouTube heeft een erg groot bereik en is ook nog eens na Google de grootste zoekmachine. Leent zich ook goed om op te adverteren.

Pinterest
Hier zitten voornamelijk vrouwen op. Is in Nederland nog niet heel erg populair.

social media instagram

Zelf een Social Media Management Bureau beginnen?

Je hebt na het lezen van dit artikel een idee wat een Social Media Management Bureau aan werkzaamheden uitvoert. Lijkt het je leuk om zelf klanten met hun social media te helpen? Dan is het misschien wel een idee om zelf een Social Media Management Bureau te starten.

Goed plan!

Een eigen Social Media Management Bureau runnen is hartstikke leuk. Je kan er goed geld mee verdienen en je hebt een grote mate van vrijheid.

Wat heb je nodig om een Social Media Management Bureau te starten?

Het mooie van een Social Media Management Bureau is dat je niet veel nodig hebt om te starten. Je kan het in het begin ook prima naast je baan doen en beginnen met klanten te werven en omzet te genereren. Als je eenmaal op een goed niveau zit qua inkomsten kun je de stap maken om je baan op te zeggen en je compleet op je bedrijf te storten.

Wat je bij de start van je bedrijf moet hebben:

  • Een ondernemingsplan waarin je beschrijft hoe je je bedrijf gaat runnen
  • Een laptop
  • Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel
  • Een zakelijke bankrekening (eventueel kan je ook je eigen rekening gebruiken maar dit staat niet zo professioneel)
  • Een programma voor je facturen, bijvoorbeeld MoneyBird maar je kan ook met Excel beginnen

Zoals je kan lezen hoef je in het begin niet veel te investeren, grote kans dat je bijvoorbeeld al een laptop met Excel hebt.

Oké, je weet nu wat je nodig hebt, maar hoe begin je met je SMMB?

Volg daarvoor onderstaande stappen.

planning

1 – Wat voor klanten wil je?

Je handen jeuken waarschijnlijk om te beginnen maar het is altijd belangrijk om eerst na te denken over je bedrijf. Wat voor klanten wil je gaan bedienen?

Het is belangrijk dat je een doelgroep kiest die bij jouw past maar ook behoefte heeft aan klanten en ook voldoende te besteden heeft. Je kan dan denken aan doelgroepen zoals:

  • Sportscholen en personal trainers
  • (Afhaal-) Restaurants
  • Tandartsen
  • Schoonheidsspecialisten
  • Massagesalons

Kies een doelgroep waar je affiniteit mee hebt, dat werkt een stuk makkelijker.

2 – Leer meer over adverteren op Social Media

Natuurlijk heb je je al in Social Media Adverteren verdiept maar nu is het zaak dat je echt alle ins en outs weet zodat je succesvolle advertenties voor je klanten kan opzetten. Kennis kun je op het internet vinden en eventueel kun je een cursus volgen.

Begin met een gratis webinar waar je veel gratis informatie krijgt over adverteren op Social Media.

3 – Klanten werven

De meeste uitdaging gaat zitten in het vinden van klanten. Zeker in het begin kan het moeizaam gaan omdat je nog geen referenties kan overleggen en nieuwe klanten nog niet kunnen zien wat je kan. Dit is een kwestie van beginnen en niet opgeven. Net zolang door blijven gaan tot er resultaat geboekt wordt.

Manieren om klanten te krijgen:

  • Vraag een uitdraai bij de Kamer van Koophandel van bedrijven in jouw branche en begin met bellen
  • Post waardevolle informatie op Social Media over jouw diensten
  • Adverteer op Social Media en/ of Google
  • Maak je eigen website en ga hier op bloggen over de voordelen van adverteren op Social Media
  • Bouw een netwerk op en richt je op mond tot mond reclame
  • Bezoek ondernemers bijeenkomsten of netwerkborrels

Er zijn heel veel manieren om klanten te werven, kies een manier die jou goed ligt.

4 – Portfolio uitbouwen

Alle begin is moeilijk en dat geldt zeker voor het starten van een bedrijf maar als je eenmaal de eerste klant(-en) hebt, dan is het vervolg vaak makkelijker. Vraag elke klant om een review voor je te schrijven zodat je deze kan gebruiken om nieuwe klanten te overtuigen van jouw kunnen. Ook kan je je klanten vragen of zij jou kunnen aanbevelen bij bevriende ondernemers.

Op deze manier kun je snel doorgroeien met je bedrijf.

Ondersteuning Social Media Management Bureau starten

Wil je heel graag een Social Media Management Bureau maar vind je nog steeds lastig om te beginnen? Of wil je graag hulp bij het starten?

Boyd Hoek heeft een training opgezet waarin hij jou leert om een eigen Social Media Management Bureau te runnen. Volg zijn gratis webinar waarin hij jou zijn kennis deelt.