Afrekenmodellen vind je bij verschillende vormen van online marketing en ook bij affiliate marketing. Affiliate marketing heeft verschillende afrekenmodellen die gebruikt kunnen worden. Een afrekenmodel bepaalt hoe en wanneer er een commissie van de publisher aan de affiliate uitgekeerd wordt. In dit artikel vind je de 5 meest gebruikte affiliate marketing afrekenmodellen.
Inhoudsopgave
Afgerekend worden op resultaat
Eén van de dingen die affiliate marketing voor veel mensen moeilijk maakt om er geld mee te verdienen is het feit dat je geld verdient op basis van de resultaten die je haalt.
Voor publisher is het een prachtig model omdat ze alleen kosten hebben als er een resultaat tegenover staat. Voor een affiliate is het ook een prachtig model als ze eenmaal doorhebben hoe het spelletje werkt. Dit is waarschijnlijk de meest voorkomende reden waarom zo veel beginners stoppen met affiliate marketing. Het spel is hard (maar wel eerlijk).
Je ontvangt een affiliate commissie als er een van te voren afgesproken commissie behaald wordt. Er kunnen verschillende soorten conversie behaald worden. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende.
Pay Per Sale (PPS)
Dit is waarschijnlijk het bekendste en meest voorkomende afrekenmodel. Je verdient een commissie als er een verkoop plaatsvindt. Het model is simpel, je plaatst een affiliate link op je website en op het moment dat een bezoeker op je website komt en via jouw affiliate link een product koopt, dan ontvang je een van te voren afgesproken commissie.
De commissie is vaak een percentage van het aankoopbedrag of een vast bedrag per verkoop. Per product soort kan de vergoeding verschillen. Er zijn producten met hoge percentages en/ of vergoedingen maar ook met lage. Kijk daarom altijd van te voren naar de vergoeding om teleurstellingen te voorkomen.
Pay Per Action (PPA)
Een stuk minder populair dan het PPS afrekenmodel maar wel weer een stuk populairder dan de overige afrekenmodellen: Pay Per Action, oftewel een vergoeding als er een bepaalde actie uitgevoerd wordt.
Bij een actie kun je denk aan:
- Het inschrijven op een nieuwsbrief
- Een enquete invullen
- Een offerte aanvragen
Zoals je uit de voorbeelden al kan opmaken zijn deze actie minder waardevol als een verkoop van een product. De vergoeding zijn daarom in de meeste gevallen lager dan bij PPS.
De laatste 2 afrekenmodellen worden minder gebruikt en hebben ook een lagere vergoeding.
Pay Per Click (PPC)
Dit is een bekend model wat bijvoorbeeld ook door Google AdSense gebruikt wordt. Je vindt het ook in affiliate marketing terug. Het model is heel simpel, elke keer als er op een affiliate link geklikt wordt, ontvangt de affiliate een commissie. Het maakt niet uit wat de bezoeker na de klik op de website doet. Als hij de website meteen verlaat of een peperduur product aanschaft, de vergoeding blijft hetzelfde.
Omdat de actie niet zo waardevol is voor een publisher, is de vergoeding ook aan de lage kant.
Pay Per Mille (PPM)
Het laatste model is Pay Per Mille oftewel betaling per 1000 vertoningen. Dit model wordt niet veel gebruikt. Je vindt het ook weer bij Google AdSense. Ook hier is de vergoeding vrij laag.
Wat is het meest interessante afrekenmodel voor affiliaties?
De afrekenmodellen PPS en PPA zijn de meest voorkomende en ook de meeste interessantste. Vooral met PPS is het mogelijk om hoge commissie te scoren. Commissies van een paar honderd Euro zijn geen uitzondering.
Als je je met affiliate marketing bezighoudt, is het belangrijk om te kijken naar de verschillende vergoedingen dit uitgekeerd worden. Daarbij moet gezegd worden dat producten met een hoge commissie vaak moeilijker verkopen omdat ze een hoge aanschafprijs hebben en ook minder vaak verkocht worden.
Het beste kun je dus een product zoeken dat makkelijk en veel verkocht wordt en een (relatief) hoge commissie per verkoop uitkeert.