4 Online marketing afrekenmodellen

Als je met affiliate marketing en/ of online marketing begint, zul je ontdekken dat er meerdere manieren zijn om een commissie te ontvangen of om te betalen voor een advertentie. De meest bekende is natuurlijk dat je betaald wordt als er een verkoop plaatsvindt. Maar er zijn nog een paar, minder bekende, afrekenmodellen.

4 online afrekenmodellen

Met een afrekenmodel maak je een afspraak wanneer een vergoeding uitgekeerd wordt in ruil voor een bepaalde prestatie. De Engelse benamingen voor deze afrekenmodellen zijn:

  • CPS, Cost Per Sale of kosten per verkoop
  • CPC, Cost Per Click of kosten per klik
  • CPM, Cost Per Mille of kosten per 1000. vertoningen
  • CPL, Cost Per Lead of kosten per prospect

Elk afrekenmodel heeft zijn eigen unieke eigenschappen en daardoor ook voor- en nadelen. In affiliate marketing kom je het meeste in aanraking met CPS, je krijgt betaald als er een verkoop gerealiseerd wordt.

CPS, Cost Per Sale

Het bekendste en meeste gebruikte afrekenmodel in affiliate marketing. Je plaatst een affiliate link op je website (of ergens anders op het internet), een bezoeker klikt op de link, gaat naar de website van de adverteerder, schaft een product aan en nadat de aankoop definitief is, ontvangt de affiliate zijn commissie.

Vaak wordt er gebruik gemaakt van een affiliate netwerk om de administratie bij te houden. Om hier goed mee te kunnen verdienen is het zaak voor de affiliate om warme leads door te sturen zodat de kans op een conversie het grootst is.

cost per click

CPC, Cost Per Click

Dit afrekenmodel is vooral bekend van Google Ads (voorheen Google AdWords)en Google AdSense waar wordt ook sporadisch in affiliatie marketing gebruikt. Je wordt betaald (Google AdSense) of betaalt (Google Ads) als er iemand op een link klikt.

Voor iemand met Google AdSense op zijn website is het een makkelijk model omdat er slecht een kleine handeling uitgevoerd hoeft te worden voordat je iets betaald krijgt. Het nadeel is dat de vergoeding niet heel erg hoog is en dat je veel bezoekers nodig hebt om hier iets mee te verdienen.

CPM, Cost Per Mille

Cost Per Mille is een afrekenmodel waarbij er voor 1000 vertoningen betaald wordt. Ook dit model wordt bij Google Ads gebruikt en dan vooral in het Display Netwerk waarbij er banners op andere websites getoond worden.

Dit afrekenmodel is vooral geschikt voor branding. Door een banner vaak aan iemand te laten zien, creëer je naamsbekendheid.

CPL, Cost Per Lead

Cost Per Lead oftewel betalen voor een lead, lijkt een beetje op CPS met dit verschil dat je uitgekeerd krijgt als een lead gegenereerd wordt. Een lead betekent vaak dat iemand een formulier invult en zijn of haar gegevens achterlaat zodat de adverteerder in contact kan komen met deze persoon.

Voorbeelden zijn inschrijven voor een nieuwsbrief het aanvragen van een brochure of offerte.

Welk afrekenmodel is het beste?

Dat is niet voor iedereen hetzelfde. Het is o.a. afhankelijk van je doel dat je wil bereiken. Voor naamsbekendheid wordt vaak CPM gebruikt om banners zo vaak mogelijk te vertonen. Als je iets verkoopt is CPS een goed model, je betaalt alleen als er daadwerkelijk iets verkocht wordt. CPL is eigenlijk hetzelfde maar dan voor offertes die aangevraagd worden. Wil je veel bezoekers op je website met de kans op een conversie? Dan kan CPC het beste model voor jou zijn.

Plaats een reactie