Op het internet spreken we van conversie als een bepaald doel gehaald is. Vaak is een conversie een verkoop maar er zijn ook andere soorten conversies. Een conversie wordt in een percentage uitgedrukt. Het is de relatie van conversie tussen het aantal bezoekers. Als je begint met affiliate marketing is conversie een belangrijke graadmeter hoe succesvol je affiliate website is.
Inhoudsopgave
Hoe bereken je de conversie?
Conversie berekenen is heel eenvoudig. Het is het aantal doelen dt behaald is op het aantal bezoekers dat de website bezocht heeft en dit druk je in een percentage uit.
Stel dat jouw doel is om een product te verkopen. Als jouw website 100 bezoekers ontvangt en 1 verkoop realiseert, dan is de conversie 1%. Je deelt het aantal verkopen door het aantal bezoekers.
Waarom is conversie belangrijk om te meten?
Door de conversie van een website te meten, kun je te weten komen of jouw website goed presteert. Het is een indicatie hoe goed jouw website in staat is om jouw doelen te behalen. Bij een webshop weten we bijvoorbeeld dat een goede conversie rond de 2% is. Als jouw webshop daar onder zit, weet je dat je daar aan moet werken. Ook is de conversie één van de “knoppen” waar je aan kunt draaien om een succesvollere website te krijgen.
- Bezoekers op je website
- Conversie
- Herhaal aankopen
Als je deze drie onderdelen optimaliseert, kun je een maximaal rendement uit een website halen.
Hoe kun je de conversie verhogen?
De conversie kun je verbeteren door een webpagina beter in te richten. Wat vaak goed werkt is om de pagina volgens een bepaalde structuur, de AIDA structuur op te zetten. AIDA staat voor:
- Attention – begin met een pakkende titel en intro zodat je de aandacht pakt
- Interest – maak de lezer nieuwsgierig en wek interesse voor jouw product en/ of dienst op
- Desire – zorg dat de lezer het product en/ of dienst heel graag wil hebben
- Action – zorg dat de lezer actie onderneemt
Daarnaast kun je nog een paar dingen aan de layout aanpassen:
- Verwijder afleiding, denk hierbij aan een menu en footer die je weglaat maar ook aan links naar andere pagina’s die verwijderd worden
- Zorg voor duidelijke Call To Action knoppen, deze mogen goed contrasterend zijn zodat het voor een bezoeker duidelijk is waar op geklikt moet worden
- Maak gebruik van reviews van andere gebruikers van je product of dienst
- Zorg dat de bezoeker maar één actie op de pagina kan uitvoeren (het uitvoeren van jouw doel)