Copywriting is het op een dusdanige manier schrijven van teksten voor verkoop en/ of marketing voor producten, diensten en campagnes dat de lezer actie onderneemt. Een actie kan bijvoorbeeld het aanschaffen van een product zijn maar ook inschrijven op een nieuwsbrief, een offerte aanvragen, een donatie doen of ergens op klikken.
Inhoudsopgave
Hoe werkt copywriting?
Copywriting verschilt van normaal schrijven zoals het schrijven van een informatieve pagina, een verhaal of een blog. Door copywriting te gebruiken wil je de lezer aanzetten om actie te ondernemen.
Vaak zie je 5 componenten in copywriting terugkomen:
Het aanspreken van een specifieke doelgroep
Een copywriter weet voor wie de tekst bedoeld is en verdiept zich in de doelgroep zodat deze zich aangesproken voelt bij het lezen of horen van de tekst. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een persona, een soort blauwdruk van de ideale klant.
Het aanbieden van een uniek voordeel of belofte
Een product of een dienst is zelden uniek en daarom moet een copywriter zorgen dat er een uniek voordeel aan het product of de dienst zit. Of de copywriter geeft een unieke belofte die je nergens anders krijgt.
Bewijs leveren
Om bewijs te leveren dat het voordeel of de belofte nagekomen kan worden, moet er bewijs geleverd worden. Dit zie je vaak terug in de vorm van testimonials. De testimonials kunnen geschreven zijn maar er kan ook een video opgenomen worden.
Een oproep om actie te ondernemen
Een goede tekst of video zorgt er altijd voor dat er actie ondernomen wordt. Vaak wordt er een primair doel ingesteld, bijvoorbeeld een directe aankoop.
Maar ook wordt er een secundair doel ingesteld. Als de potentiële klant niet meteen tot aankoop overgaat, wil je dat deze later een mogelijkheid krijgt om tot aankoop over te gaan. Dit kan door een e-mailadres te vragen.
Testen en bijstellen voor betere resultaten
Copywriting is eigenlijk nooit klaar. Als de eerste versie staat, wordt er getest. Er wordt gekeken of kleine aanpassingen voor een beter resultaat zorgen.
Online gebeurt dit door A/B splittesten waarbij de resultaten van verschillende versies met elkaar vergeleken worden.
Waar wordt copywriting gebruikt?
Copywriting wordt op veel verschillende plaatsen toegepast. Voorbeelden zijn:
- Reclames die je op TV ziet
- Een verkooppagina op een website
- De product tekst op een webshop
- Reclame folders
- Een webinar om een product of dienst aan te prijzenEen verkoop e-mail
Eigenlijk overal waar marketing en sales is, is copywriting.
Zelf copywriting leren?
Via de online minicursus copywriting in 30 dagen leer je de ins en outs van copywriting. Je vindt er veel voorbeelden en tips. De minicursus is de goedkoopste cursus van de hele Benelux en kost slechts € 49,-.