Een goed alternatief voor Google Ads is Facebook adverteren. Google Ads en adverteren op Facebook werken niet hetzelfde maar kunnen er beide voor zorgen dat je meer klanten met je website krijgt.
Inhoudsopgave
Wat is Facebook adverteren?
Met Facebook adverteren plaats je advertenties op Facebook maar ook op Instagram. Je het in potentie een gigantisch groot bereik want bijna elke doelgroep zit wel op Facebook en/ of Instagram. Er is wel een groot verschil met het adverteren op Google. Waar je op Google een advertentie toont naar aanleiding van een zoekopdracht of op een website in een bepaalde markt, worden Facebook advertenties aan een bepaalde doelgroep getoond. De advertenties worden dus ook of eigenlijk voornamelijk aan mensen getoond zonder dat ze daar om vragen. De effectiviteit van de advertenties is daarom minder groot maar daarentegen zijn de kosten veel lager en kun je een veel specifiekere doelgroep bereiken.
De voordelen van Facebook adverteren
Er diverse voordelen aan het adverteren op Facebook, de 5 belangrijkste voordelen:
- Met bijna 10 miljoen leden in Nederland is het bijna wel zeker dat jouw doelgroep ook op Facebook te vinden is.
- Voor Facebook advertenties kun je verschillende soorten advertenties gebruiken, naast afbeeldingen kun je ook video’s en een foto galerij gebruiken
- Een doelgroep specificeren op Facebook kan heel specifiek. Je kan op verschillende criteria een doelgroep samenstellen, bijvoorbeeld op geslacht, leeftijd, woonplaats, persoonlijke voorkeuren etc.
- Eén van de krachtigste onderdelen is een look a like doelgroepen maken. Hiermee maak je een vergelijkbare doelgroep aan op basis van een bestaande. Zo kun je op basis van de bezoekers op je website een vergelijkbare doelgroep maken.
- Nog een krachtige functie is het remarketing. Hiermee toon je je advertentie aan mensen die al op een pagina van je website geweest zijn en je dus al een beetje kennen.
De nadelen van Facebook adverteren
Maar natuurlijk is het niet alleen maar positief. Er zijn ook een paar nadelen aan het adverteren op Facebook.
- Er is een leercurve voordat je het adverteren goed snapt.
- In tegenstelling tot Google Ads waar mensen naar jouw aanbod op zoek zijn, maak je met Facebook adverteren gebruik van zogenaamde push marketing waarbij je de advertentie ongevraagd laat zien. De conversie is daardoor lager.
- Facebook adverteren was heel erg goedkoop en daardoor rendabel maar doordat meer ondernemers het ontdekt hebben lopen de kosten voor het adverteren op.
Meer weten over Facebook adverteren?
Als je geïnteresseerd bent in het adverteren op Facebook om zo meer bezoekers en klanten via je website te krijgen, dan is het aan te raden om een training te volgen. Met de SMMB Masterclass leer je hoe je zelf een onderneming start waarbij je het adverteren op Facebook voor andere bedrijven gaat faciliteren. In deze training leer je alles over Facebook adverteren. Volg het gratis webinar om te kijken of het is voor jou is.