Google Ads (voorheen Google AdWords en Google AdWords Express) is het advertentie programma van Google. Met Google Ads kun je in de zoekmachine zelf, YouTube maar ook op de partner websites van Google adverteren. Advertenties worden op basis van een veiling getoond. Je maakt pas kosten als er op een advertentie geklikt wordt.
Inhoudsopgave
Waarom Google Ads gebruiken?
Waarom zou je betalen voor je bezoekers als je deze met SEO ook “gratis” kunt krijgen? Een veelgehoorde vraag van website en webshop eigenaren. Er zijn goede redenen om Google Ads te gebruiken.
De voordelen van Google Ads
- In tegenstelling tot SEO kun je met Google Ads al na het activeren van je campagne, bezoekers ontvangen. Je hoeft dus geen maanden te wachten om resultaten te zien.
- In Google Analytics krijg je meer informatie te zien. Je ziet met welk zoekwoord een bezoeker op je website is gekomen en kan dus ook zien welk zoekwoord voor de conversie heeft gezorgd. Met deze informatie kun je je campagnes optimaliseren. Eventueel kun je deze informatie ook weer voor je SEO campagne gebruiken.
- Met Google Ads krijg je de beschikking over bijna 90% van alle websites die actief zijn om op te adverteren. Je potentiële bereik is dus veel groter dan bij SEO.
De nadelen van Google Ads
Er zitten dus absoluut veel voordelen aan het gebruik van Google Ads maar zoals bij alles zijn er ook nadelen.
- Google Ads is complex, je zal je dus moeten verdiepen in de materie of een specialist inhuren.
- Je zal budget moeten hebben om te beginnen. SEO kost natuurlijk ook geld maar meer in de vorm van uren die je er in stopt. Bij Google Ads moet je daadwerkelijk een rekening betalen.
- Je betaalt leergeld. Om een optimale campagne te hebben lopen, zul je eerst veel moeten experimenteren en uitproberen.
Hoe werkt Google Ads?
Allereerst is het belangrijk om te realiseren dat je met Google Ads op 3 verschillende plaatsen kan adverteren:
- Het zoeknetwerk – dit is de zoekmachine zelf. Als een bezoeker een zoekopdracht intikt, komen de advertertenties aan de boven- en onderkant te voorschijn.
- Het display netwerk – dit zijn partner websites en apps waar vaak beeld advertenties gebruikt worden.
- Videocampagnes – dit zijn de advertenties die je in de YouTube video’s ziet.
Als adverteerder bepaal je wanneer en waar een advertentie getoond moet worden. Je bepaalt bijvoorbeeld de zoekwoorden waar je op gevonden wil worden. Voor elke campagne bepaal je je doel. Een doel kan zijn om bezoekers naar je website te halen of om telefonisch contact met je op te nemen.
Per campagne kan je bepalen waar en wanneer de advertentie getoond wordt. Je kan een land kiezen maar ook een regio of plaats. Daarbij kun je de advertentie op bepaalde dagen of tijden tonen.
Als laatste bepaal je je budget voor de campagne. Het budget wordt gebruikt als iemand op je advertentie klikt of rechtstreeks uit de advertentie naar je belt.
De opbouw van een Google Ads campagne
Een Google Ads campagne bestaat uit drie onderdelen:
- De campagne – hier stel je zaken als het budget, de locatie en het netwerk in.
- Advertentiegroep – dit is een verzameling advertenties
- Advertentie – hier bepaal je op welke zoekwoorden de advertentie geactiveerd moet worden en de tekst voor de advertentie.
Hoeveel kost Google Ads?
Eigenlijk kun je zelf een budget instellen. Met Google Ads kun je met elk budget werken. Alleen is het afhankelijk in welke markt je je begeeft. Voor sommige markten zijn de kosten per klik erg hoog en zul je een hoger budget moeten hebben om resultaat te behalen.
Je moet het ook meer als investering dan als kosten zien. Het doel is om op elke Euro die je er in stop, rendement te behalen.
Hoe begin je met adverteren op Google Ads?
Zorg dat je een Google account hebt (bijvoorbeeld Gmail). Ga vervolgens naar de website van Google Ads [https://ads.google.com/um/StartNow] en meld je aan. Je kan altijd contact opnemen met de experts van Google Ads om je op weg te helpen.