Google Analytics is een gratis webstatistieken tool waarmee je je website verkeer kunt analyseren. De gratis statistieken tool van Google is één van de belangrijkste stukjes software die je aan je website moet toevoegen als je geld wil verdienen met je website.
Inhoudsopgave
Waarom Google Analytics gebruiken?
Ondanks dat het gratis is, verzamelt Google Analytics een ongelooflijke hoeveelheid waardevolle informatie van jouw website. Met Google Analytics krijg je ondermeer inzicht in de bezoekers (hoeveelheid per periode, vanaf welke locatie ze komen, met wat voor scherm etc), hoe ze op jouw website terecht zijn gekomen (via organisch verkeer of betaald etc), welke pagina’s bezocht zijn en kan je doelen instellen.
Hoe werkt Google Analytics?
Als eerste moet je een account aanmaken, dit kan eenvoudig door naar de homepage van Google Analytics te gaan. Als je al een Gmail account hebt, kun je deze gebruiker gebruiken.
Als dit gelukt is, is het een kwestie van een nieuwe website toevoegen en de gegeneerde code aan je website toevoegen. De code wordt automatisch aan elke pagina toegevoegd en zorgt er voor dat elke keer als er iemand op de website komt, de data naar Google Analytics gestuurd wordt. Zo kun jij precies zien hoeveel bezoekers er op je website komen en wat ze daar doen.
De belangrijkste onderdelen van Google Analytics
Google Analytics is onderverdeeld in 4 hoofdonderdelen:
- Doelgroep – hier vind je alle informatie over de bezoekers op je website
- Acquisitie – hier kun je achterhalen op welke manier bezoekers op je website zijn gekomen
- Gedrag – hier kun je vinden wat de bezoekers op je website gedaan hebben
- Conversies – hier kun je je ingestelde doelen bekijken
Doelgroep
Onder doelgroep kun je het o.a. volgende achterhalen:
- Hoeveel bezoekers er binnen een bepaalde periode je website bezocht hebben
- Hoe lang de bezoekers op je website gebleven zijn
- Hoeveel pagina’s zij bekeken hebben
- Wat de locatie van de bezoeker is (land, plaats)
- Welke taal de gebruikte computer is
- Welke browser gebruikt is
- Welke besturingssysteem
- Welk type smartphone
Acquisitie
Onder acquisitie kun je het o.a. volgende achterhalen:
- Op welke manier bezoekers op je website gekomen zijn (via zoekmachine, advertentie, direct, via een verwijzende website of via social media)
- Je kan dieper inzoomen door te kijken naar welk social media platform of welke advertentie
Gedrag
Onder gedrag kun je het o.a. volgende achterhalen:
- Het aantal pagina weergaven
- De pagina’s die bezocht zijn
- Ook hier kun je weer verder inzoomen door per pagina te kijken hoe ze op de pagina zijn gekomen, hoe lang ze daar op zijn gebleven etc
Conversies
Onder conversies kun je voor jouw website belangrijke doelen instellen en meten. Je kan bijvoorbeeld meten hoe vaak een offerte aangevraagd wordt of hoe vaak een pagina langer dan een bepaalde tijd bekeken wordt.
Samenvatting Google Analytics
Google Analytics is onmisbaar voor serieuze website eigenaren. Ze kunnen belangrijke informatie vergaren en met deze informatie beslissingen nemen waardoor de website (nog) beter kan presteren.