Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie in het Nederlands) en is een online marketing strategie waarmee je webpagina’s optimaliseert om deze pagina zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van een zoekmachine te krijgen. Dit worden ook wel de organische of gratis resultaten genoemd.

Waarom SEO?

Als je SEO goed toepast en jouw website goed gevonden wordt op de voor jou belangrijke zoekwoorden dan kun je elke dag/ week/ maand relevante bezoekers naar jouw website krijgen. Deze bezoekers kun je op jouw website omzetten naar een bepaald doel (conversie), bijvoorbeeld een offerte aanvragen of contact met jou opnemen. Uiteindelijk kunnen de bezoekers klanten van jouw bedrijf worden. Met SEO kun je er dus voor zorgen dat je een constante stroom van potentiƫle klanten naar jouw website krijgt.

5 voordelen van SEO

  • SEO is ‘gratis’, gratis in de zin dat je geen vergoeding voor een klik betaalt maar het kost je wel tijd. In die zin is het niet gratis.
  • SEO is duurzaam, je krijgt een constante stroom van relevante bezoekers.
  • Het heeft een goede conversie omdat bezoekers gericht zoeken in tegenstelling tot bijvoorbeeld Social Media.
  • Het is goedkoper dan adverteren met Google Ads.
  • SEO is een goede basis voor je andere online marketing activiteiten. Je kunt het bijvoorbeeld heel goed in combinatie met Google Ads gebruiken. Resultaten van SEO kun je voor Google Ads gebruiken en andersom.

5 nadelen van SEO

  • SEO heeft tijd nodig voordat je resultaten ziet. Waar je bij adverteren binnen een paar uur al resultaat ziet, kan het bij SEO weken duren voordat er resultaten zichtbaar zijn.
  • Op interessante zoekwoorden is er veel concurrentie. Hoe meer er met een zoekwoord te verdienen valt, hoe heviger de concurrentie. Dit kan het als nieuwkomer lastig maken om er nog tussen te komen.
  • Posities kunnen schommelen. Als je vandaag op nummer 1 staat, betekent dit niet dat je daar morgen ook nog staat. Concurrentie is ook bezig om zo hoog mogelijk in Google te komen.
  • SEO is niet heel simpel, het vereist veel kennis om goede resultaten te behalen.
  • SEO is constant in ontwikkeling. Er komen zeer regelmatig nieuwe updates voor het zoek algoritme van Google uit en ook nieuwe eisen aan een website. Denk bijvoorbeeld aan een SSL certificaat of een responsive website.

SEO

Hoe begin je met SEO?

Zet altijd je bezoeker centraal, het heeft geen zin om allerlei trucjes toe te passen die er voor zorgen dat je hoger in Google komt. Deze trucjes werken vaak maar tijdelijk. Beter is het om kwalitatief goede content online te zetten. Content waar je bezoeker iets aan heeft. Denk daarbij wel aan Google. Dit betekent dat je er voor zorgt dat Google jouw content goed kan begrijpen.

De stappen die je moet volgen voor een succesvolle SEO strategie:

Doe zoekwoorden onderzoek

Er zijn verschillende tools waarmee je achter de zoekwoorden kan komen die jouw doelgroep gebruikt. Bijvoorbeeld:

de gratis zoekwoorden planner van Google, Yoast Suggest, Answer the public, Long Tail Pro, Ahrefs

Daarnaast kun je ook aan je doelgroep vragen hoe zij naar jouw dienst zouden zoeken.

Maak een content plan

Op basis van de gevonden zoekwoorden ga je een content plan maken. Schrijf pagina’s, bepaal de structuur van je website en welke zoekwoorden de money makers zijn.

Maak een content kalender

Google houdt van een website waar regelmatig nieuwe content op verschijnt. Dit kun je bewerkstelligen door een content kalender te maken. Op een kalender plan je wanneer een pagina of artikel online komt. Een goede manier om regelmatig nieuwe content te publiceren is door te gaan bloggen.

Maak gebruik van on page SEO

Zoals eerder aangegeven moet je je content voor je bezoekers schrijven maar moet je wel aandacht aan Google besteden. Dit doe je door je pagina zo in te richten dat Google begrijpt wat er op de pagina staat:

  • Maak gebruik van een zoekmachine vriendelijke URL, verwerk het zoekwoord waar je op gevonden wil worden hierin
  • Maak gebruik van koppen en tussenkoppen, zogenaamde headings en verwerk ook hier het zoekwoord in
  • Plaats het zoekwoord in de eerste paragraaf van de pagina
  • Plaats voldoende content op de pagina
  • Optimaliseer je afbeeldingen
  • Plaats links op je pagina, zowel interne (link naar een pagina op je eigen website) als externe links (link naar een andere website)
  • Maak gebruik van rich media, plaats afbeeldingen, video’s en pdf’s op een pagina

Monitor je resultaten

Het is belangrijk om je meteen aan te melden bij 2 gratis Google tools:

Met Google Analytics kun je monitoren hoeveel bezoekers er op je website komen, waar deze vandaan komen, wat ze op je website doen en hoe lang ze daar blijven. Zo krijg je inzicht in wat de bezoekers doen.

Met Google Search Console kun je de “gezondheid” van de website monitoren. Je kunt zien of er fouten op de website staan en op welke zoekwoorden de website gevonden worden. Begin altijd met het aanmelden van een XML sitemap zodat Google weet welke pagina’s er allemaal op je website te vinden zijn.

Wees geduldig

Verwacht geen snelle resultaten met SEO, SEO is een strategie voor de lange termijn. Blijf regelmatig content plaatsen en update bestaande content. Na verloop van tijd zul je zien dat je steeds beter gevonden gaat worden en hoger in Google komt.