Wat is Social Media?

De term social media verwijst naar websites en webapplicaties waar mensen snel en makkelijk content kunnen delen. Veel mensen denken bij social media aan apps op je smartphone maar in werkelijkheid is social media op computers ontstaan. Wel zijn de meeste social media ook via een app te gebruiken.

Social media geschiedenis

Het eerste social media platform dateert al van de jaren 70 uit de vorige eeuw. Rond 1970 ontstonden de eerste fora. In de jaren 2000 begon de echte ontwikkeling naar de apps zoals we die nu kennen.

Het begon in 2002 met de profielen website Friendster. Een jaar later kwamen daar MySpace en LinkedIn bij. Deze profielenwebsites werden voornamelijk door volwassenen gebruikt. Daar kwam in 2004 met de komst van Facebook verandering in. Facebook richtte zich in eerste instantie op studenten maar werd later door allerlei leeftijdscategorieën omarmd. In 2005 kwam YouTube online.

In de jaren na 2005 tot nu zijn er nog diverse platforms zoals Instagram en Snapchat bijgekomen.

Wat maakt social media zo populair?

Er zijn verschillende redenen waarom social media populair is. Ten eerste is het gebruik gratis en voor iedereen toegankelijk. Je kunt er als gebruiker foto’s, je mening of andere artikelen delen. Je kunt er mee met nieuwe mensen in contact komen maar ook met oude bekenden.

Ook zakelijk is het populair. Ondernemingen kunnen hun bedrijf via social media laten groeien. Dit kan door content te delen of door op social media te adverteren.

Verschillende soorten social media

Social media platforms zijn heel divers. Volgens experts zijn er 13 verschillende soorten social media typen te onderscheiden. Hierbij kun je onder andere denken aan blogs, fora, sociale netwerken, foto delen. Bekijk de volledige lijst op Wikipedia.

Populaire social media platforms

Bekende social media platforms, met het aantal gebruikers in Nederland, zijn:

  • WhatsApp, niet iedereen vindt WhatsApp social media maar het wordt toch altijd in de lijstjes genoemd. WhatsApp is een berichtenservice. In 2019 had WhatsApp 11,9 miljoen gebruikers in Nederland.
  • Facebook – een social netwerk waar gebruikers een profiel kunnen aanmaken om daar berichten, foto’s en video’s te delen. Gebruikers kunnen vrienden met elkaar worden en lid worden van groepen. In 2019 had Facebook 10,1 miljoen gebruikers in Nederland.
  • YouTube – is een videoplatform van Google. Je kunt hier gratis video’s plaatsen en bekijken (wel met reclame). Met een premium abonnement kun je reclamevrij kijken. In 2019 had YouTube 8,7 miljoen gebruikers in Nederland.
  • Instagram – Met de gratis app Instagram kunnen gebruikers beelden (foto’s en video’s) met andere mensen delen. Instagram werkt beperkt op een PC, op een smartphone of een tablet heb je volledige functionaliteit. In 2019 had Instagram 4,9 miljoen gebruikers.
  • LinkedIn – LinkedIn is een is een social network voor zakelijke gebruikers. Je kan je gratis aanmelden bij LinkedIn en vervolgens connectie met andere zakelijke gebruikers leggen. Ook kun je lid worden van diverse LinkedIn groepen. In 2019 had LinkedIn 4,6 miljoen gebruikers.
  • Pinterest – met Pinterest kun zogenaamde boards maken waar je vervolgens afbeeldingen op kunt plaatsen. Naast de afbeelding moet je ook een kleine omschrijving toevoegen. In 2019 had Pinterest 3,5 miljoen gebruikers.
  • Twitter – Twitter is een gratis micro blog waarbij gebruikers korte teksten kunnen plaatsen, deze korte teksten worden Tweets genoemd. Twitter gebruikers kunnen Tweets de wereld in sturen en daarnaast andere gebruikers volgen. In 2019 had Twitter 2,5 miljoen gebruikers.
  • Snapchat – Snapchat is een relatief nieuw platform waarbij gebruikers foto’s en video’s van maximaal 10 seconden met Snapchat vrienden kunnen delen. De content verdwijnt automatisch na maximaal 10 seconden en is alleen te bekijken door vrienden. Snapchat is vooral onder jongeren populair. In 2019 had Snapchat 2,4 miljoen gebruikers.

Ontwikkeling social media gebruik in Nederland

Social media zakelijk gebruiken

Voor bedrijven en ondernemers is social media interessant om hiermee in contact met hun doelgroep te komen en zodoende omzet via social media te genereren. Dit kan op verschillende manieren:

  • Informatie posts op social media plaatsen met waardevolle informatie voor hun doelgroep
  • Blog artikelen delen via social media
  • Aanbiedingen via social media delen
  • Adverteren via social media en speciaal op de doelgroep richten

Zelf aan de slag met Social media?

Als je zelf kennis van Social media hebt, kun je deze kennis gebruiken om een bedrijf te starten waarmee je Social media diensten aan andere bedrijven levert. Hiervoor kun je een cursus volgen. Bijvoorbeeld de SMMB cursus van Boyd Hoek. In deze cursus leer je alle ins en outs van het starten van een SMMB (Social Media Marketing bureau).

Wil je meer weten over deze cursus? Lees dan mijn review.