Zoekwoorden zijn de woorden die een gebruiker als zoekopdracht intikt in de zoekmachine om ergens op te zoeken. Het is afkomstig van het Engelse keywords. Voor SEO zijn zoekwoorden de basis van de contentstrategie.
Zoekwoorden worden in 2 groepen onderverdeeld:
- Shorttail zoekwoorden
- Longtail zoekwoorden
We spreken van shorttail zoekwoorden als de zoekopdracht uit maximaal 3 woorden bestaat. Longtail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die uit meer dan 3 woorden bestaan.
Inhoudsopgave
Shorttail vs longtail zoekwoorden
Op shorttail zoekwoorden wordt meer gezocht en op longtail dus minder. Toch is het voor SEO interessant om je op de longtail zoekwoorden te richten. Deze zoekwoorden zijn namelijk specifieker dan de shorttail zoekwoorden. Met andere woorden het is duidelijker wat de zoekintentie van de gebruiker is. Longtail zoekwoorden hebben ook vaak een hogere conversie dan shorttail zoekwoorden.
Shorttail zoekwoorden voorbeelden:
- hardloopschoenen
- hardloopschoenen kopen
Longtail zoekwoorden voorbeeld
- adidas trx500 hardloopschoenen kopen
Zoals je kunt zien is de zoekopdracht met de longtail zoekwoorden veel specifieker, de kans op een conversie is daarom veel groter.
Zoekwoorden onderzoek
Als je met SEO gaat beginnen is het dus belangrijk om je op de juiste zoekwoorden te richten. De ideale zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume, zijn koopgericht en hebben weinig concurrentie. Je kan begrijpen dat er met de hoeveelheid websites die online staan het moeilijk is om deze zoekwoorden te vinden.
Er zijn verschillende gratis en betaalde tools om zoekwoorden te vinden:
- Google zoekwoordenplanner – de gratis tool van Google, werkt het beste als je ook adverteert omdat je dan meer mogelijkheden krijgt
- Ubersuggest – gratis tool van Neil Patel waarmee je verwante zoekwoorden kunt vinden
- Moz keyword explorer – betaalde tool van Moz
- Longtail pro – betaalde tool speciaal voor longtail zoekwoorden
- Answer the public – hiermee vind je vragen die in Google gesteld worden
Met deze tools kun je geschikte zoekwoorden en de bijbehorende zoekvolumes per maand vinden. Zoek de zoekwoorden uit die voor jouw business interessant kunnen zijn en schrijf content welke voor de uitgekozen zoekwoorden geoptimaliseerd is. Hiermee probeer je dan hoog in de zoekresultaten van Google te komen om bezoekers naar je website te trekken en uiteindelijk klanten te krijgen.